Matchpoint ROZHOVORY O VOLEJBALE Rozhovor s M.Kraščeničom - diel II - PIESOK, HALA, MARKETING

Rozhovor s M.Kraščeničom - diel II - PIESOK, HALA, MARKETING

7.12.2018 - Pred rokom 3.12.2017 bol v Poprade zvolený do funkcie prezidenta SVF na štyri roky Martin Kraščenič. Nahrali sme spolu takmer dvojhodinový rozhovor. Rozdelil som to na viacero dielov, aby ste mali časť vyznačiť si v lese sprejom borovičku, zavraždiť kapra a kúpiť všetko pod stromček.

Navrhujem, že budem pokračovať podobným odvetvím, starším, známejším – plážovým volejbalom.

Bol to jedna z veľmi dôležitých tém môjho programu. Rozvoj beach volejbalu. Je to stále neprebádaná oblasť. Nulová základňa. Máme jediný špeciálny klub, ktorý vznikol v Bratislave pri jazere Draždiak. Aktívna je solídna komunita aj na Patrónke, ale má ešte stále iba status spoločenstva nadšencov. Mali sme asociáciu plážového volejbalu, ktorá združovala hráčov, dnes je nefunkčná. Budujeme mládežnícku základňu, nebudeme kradnúť hráčov z halového volejbalu, ale ideme ponúknuť alternatívu na letné obdobie a najlepších chceme vysielať na medzinárodné podujatia. Veľmi mi záleží na rozvoji tohto športu.

Rozprával som o beachi na kongrese FIVB s predstaviteľmi mnohých krajín, najbližšie mi boli názory v podaní českého prezidenta Mareka Pakostu. Má veľké skúsenosti ako hráč, je to pre nás najbližšia krajina podnebím, podmienkami, históriou beach volejbalu. Marek má jasnú predstavu, ako sa bude rozvíjať tento šport v Čechách. Pozoruhodné je aj to, že získal pozíciu v CEV.
V Čechách majú špecializované haly,pelhrimov majú kluby, majú mnohé miesta so zázemím. Predbehli nás. Pomôcť v rozvoji u nás musia Rada mládeže, Reprezentačná rada, oblastní koordinátori. Kvantum ľudí na Slovensku žije týmto športom, ale evidentne to nestačí, aby vznikla masa detí, ktorá tento šport hrá.

Slovenský pohár. Extraliga. Marketing.

Nový formát Slovenského pohára. Ten už naznačil nové marketingové prístupy SVF. Vznikol nový produkt SVF.TV, ktorý nám produkčne zabezpečuje partnerský TVCOM, ale je to náš produkt a cez neho sme vysielali zápas mesiaca.
Na finále Pohára bol maskot, mažoretky, tombola, rozdávali sme medzi divákov tričká. Vypísali sme pre družstvá prémie, ktoré v tejto súťaži dlho neboli a bolo to klubmi veľmi kritizované.
Začali sme oceňovať hráča mesiaca. V tejto dobe prebiehajú rokovania s RTVS a verím že ďalším krokom bude pravidelne volejbal aj vo verejnoprávnej televízii. Má to mať formát palubovkovej stredy, kde sa budú striedať rôzne halové športy a volejbal by nemal medzi nimi chýbať. Mužský aj ženský. Je to vec peňazí, verím, že to dobre dopadne. Časť nákladov musí RTVS preniesť na federácie. Chceme na obrazovku dostať Európsku ligu, Svetovú ligu, ale aj klubový volejbal. Samozrejme vysielať sa budú zápasy ME žien.
Budovaniu značky volejbal v mládežníckych kategóriách určite prospelo spoluorganizátorstvo ME mužov do 18 rokov v Púchove a Zlíne.
V tejto sezóne bude SVF opäť organizátorom finálového turnaja Slovenského pohára. Muži a ženy si odsúhlasili síce iné postupové kroky v tejto súťaži, ale na záver bude finále. Chceli sme to zorganizovať v Hant aréne v Bratislave, ale termínovo sme nenašli zhodu. Žiaľ ani v Poprade. Turnaj bude v Humennom. Máme ambíciu spraviť z tejto akcie aj v budúcnosti veľmi atraktívne podujatie, ktoré navštívi veľa divákov. O podobnú akciu v Nemecku je medzi divákmi obrovský záujem.
Na jar som navštívil osobne mnohé duely play off, úroveň bola výborná. Aj v dlhodobej najvyššej súťaži mužov a žien sme navýšili odmeny pre medailistov. Prémie boli rovnaké, nechceli sme robiť medzi mužmi a ženami rozdiely. Aj v tejto fáze ligy sme robili podporné marketingové aktivity. Je zaujímavé, že v priebehu sezóny tie isté družstvá hrajúce medzi sebou nepritiahnu na tribúny také množstvo divákov, ako tí istí súperi dokážu prilákať do hál v play off. Musí sa výrazne zlepšiť lokálna propagácia podujatí v priebehu sezóny. My sme a budeme v propagácii volejbalu v regióne cez web, sociálne siete určite nápomocní.

V závere halovej sezóny sme zorganizovali juniorskú kvalifikáciu o ME v Humennom. Dievčatám sa podarilo postúpiť do baráže a odtiaľ na ME do Albánska. Bol som v Humennom osobne, bola to vydarená akcia.
Pre boje reprezentácie mužov sme v lete vytypovali mesto Nitra. Zhodou okolností bola Nitra v roku 2018 mestom športu a nášmu marketingovému partnerovi Media Fresh sa podarilo na dve stretnutia s menej atraktívnymi súpermi Islandom a Moldavskom prilákať veľmi zaujímavý počet divákov. Málokto veril, že na týchto súperov bude hľadisko tak zaplnené.
Som presvedčený, že v spolupráci s novým výhradným marketingovým partnerom SVF agentúrou Media Fresh, ďalšími marketingovými a mediálnymi subjektmi, s jednotlivými úsekmi sekretariátu SVF sme urobili v prvom roku významný krok k pozitívnej prezentácii značky volejbal doma i v zahraničí. Pozdvihli sme podujatia po komerčnej, spoločenskej, športovej i motivačnej stránke, v závere extraligových sezón i počas prezentačných zápasov kulminoval aj divácky záujem. Marketing je však stále otvorená kniha, vždy je čo zlepšovať, posúvať sa dopredu a to máme na pamäti.
Jednou z výborných akcií bol aj galavečer - Volejbalista roka 2017 so slávnostným otvorením Siene slávy slovenského volejbalu. Veľmi ma potešilo, že slovenská volejbalová rodina sa znova po čase zišla v takom hojnom počte na spoločenskom podujatí, ktoré sme presunuli do reprezentatívnych priestorov aj s hodnotným, emocionálnym  programom. V tejto fazóne by sme chceli pokračovať aj v budúcich rokoch, určite navrhnem Správnej rade SVF, aby sa dejisko galavečera presúvalo z roka na rok na mape Slovenska.
Na februárovom zasadnutí Správna rada jednohlasne odsúhlasila vydávanie mesačníka Volejbal, ktorý od prvého, májového čísla prináša informácie z volejbalovej kuchyne, histórie, aktuality, pohľad na nižšie i mládežnícke súťaže, faktografiu, spravodajstvo a vytvára priestor pre kluby na spätnú väzbu.

Vypočul si Ivan Husár

Diel prvý o SNOW VOLEJBALE