Matchpoint ROZHOVORY O VOLEJBALE Volejbal a Media Fresh

Volejbal a Media Fresh

9.1.2018 - pokračovanie v debate s Rolandom Osvaldom, majiteľom agentúry Media Fresh.

Prečo volejbal?

Je to jeden z top kolektívnych športov na Slovensku. História, tradícia, úspechy. Pravidelne sa mu darí prebojovať sa na ME. Volejbal je dobrý produkt, treba s ním pracovať. Pozerali sme výstupy v médiách, vieme, čo by sme zlepšili. Systém komunikácie, sociálne siete. Bola to výzva.

Môžte prezradiť, koľko stála akcia v Nitre?

Rád by som, ale ešte to nemáme zrátané, niektoré položky riešila priamo SVF.

Odhad? Rozpočet.

Približne 10 000 €.

Koľko vstupeniek sa predalo?

Aj táto informácia dozreje, lebo boli rôzne tipy lístkov, predpredaj, predaj v samotnej hale, zľavnené vstupenky.

Odhad?

Osobne si myslím, že do 2000 lístkov sa predalo. Prvá várka vstupeniek bola v inej, zvýhodnenej cene, systém predaja mal mobilizačný moment, aby bola hala plná.

Skúsim sa dobre opýtať. Potrebujeme my takúto akciu?

Určite áno. Po zápase sa ma nový primátor Nitry pýtal, koľko bolo divákov a koľko z nich bolo z Nitry, odkiaľ boli ostatní? Akcia okrem popularizácie plní úlohu edukácie. Prichádzali autobusmi mladí hráči z rôznych kútov Slovenska. Stretli sa tu činovníci volejbalu, ktorí pekne dlho v hale pokope neboli. Prišli sponzori, rodinní príslušníci hráčov a tí priniesli ďalších.

Jeden z efektov, ktorý by mala takáto akcia priniesť je, že v pondelok drnčia telefóny a rodičia chcú dať deti na volejbal, resp. nejakí mládežníci chcú začať. Moja dlhodobá skúsenosť po akciách Európskej, Svetovej  ligy, kvalifikáciách, po finálových dueloch play off - nikdy nevolal ani kus. Ani jeden záujemca. Ak reálne zhodnotím súperov, hrali sme v kvalifikácii so štvrtým levelom. Prvá šestka je top kvalita, do šestnásť tímov druhá úroveň, povedzme do dvadsať tretí level a potom ostatní. Pýtam sa obchodne, je to adekvátne, efektívne, robiť takto pompézne túto úroveň volejbalu? Ja tomu fandím, ale chápete ma, čo sa pýtam?

Neviem, či to bolo až také pompézne, skôr spontánne a úprimné, s pridanou hodnotou. Ľuďom okrem volejbalu sme ponúkli aj program, zábavu. Dôležitý moment bol, že boli hladní po volejbale.

To bývali aj v minulosti a divákov bolo pomenej.

Veľa závisí od termínov. Začiatok nového roka nie je pre niektoré eventy ok, ale CEV chce mať volejbal na očiach stále. O postup sa nebojuje každý deň, každý mesiac. To sme využili.

O postup sa "nebojovalo". Ten bol hotový. Je to mediálna hra a ja opakujem, že volejbalu už zase fandím, len mi to prosím vysvetlite. Je pompézne, že ľudia sa možno prvýkrát v histórii prišli na volejbal zabaviť. Nechcem to znižovať, ale keby ste tam večer pustili Luskáčika, možno si to diváci ani nevšimnú.

Boli Vianoce, oddych, leňošenie.  Od 20. decembra v športovom kalendári nikde nič. Žiaden veľký domáci event. Jazdí Vlhová, potom biatlon, všetko mimo Slovenska, Slovan hrá KHL... Na bratislavský zimák prišla pred Vianocami tiež návšteva sezóny, aj keď sa Slovanu nedarí. Aj volejbal v Nitre bola ponuka, ktorú ľudia využili, aby sa zodvihli spred televízorov.

V horúcom lete v auguste som si bol po skúsenostiach istý, že proti Islandu budem v hale jaaa, vrátnik, šoféri, Singer, nejaké maminy ... A bum 1000 divákov. Bol som veľmi prekvapený a bol som veľmi zvedavý, čo bude 5.januára.

Marketingový kalendár sa dá domodelovať. Je iný ako volejbalový. My sme tento dosť neštandartný termín využili. Už od novembra sme začali akciu promovať. Na konci mesiaca sme vymysleli spot s populárnymi ľuďmi z Nitry, ktorý zarezonoval. Osobnosti Nitry, a nielen športové, osobne pozývali na zápas. Domáci pozývali domácich. Zabralo to. Na tribúnach sedeli jedni i druhí.

Formy, metódy.

Spomínaný spot, 60 km okolo Nitry  plagáty, billboardy, ktoré ľudia mali čas zaregistrovať. Bolo po komunálnych voľbách, ľudia už mali dosť čítania kadejakých sľubov. Bežalo promo v televízii, na LED-kách, v rádiách, regionálnych printoch, robili sa súťaže. Nebol to teda len paušálny výlep 50 plagátov. Pozvánka na rôzne atraktivity priamo na zápase, výborne zafungoval facebook, online marketing, infoservis na zväzovom webe. Posilnenie mediálneho oddelenia SVF bol dobrý krok, Hudec s Karpieľ robia fakt dobre.

Za polroka tu máme ME žien. Je to veľké sústo?

Je, ale dá sa zvládnuť. Hoci trošku visíte na šnúrke. Kompetencia nie je úplne vo vašich rukách, lebo musíte jednak kooperovať s tromi spoluorganizátormi šampionátu a ste ochudobnení aj v tom, že čerešnička na torte, teda vyvrcholenie šampionátu, sa podáva inde. O tom sme ale vedeli. Aj to, že nemôžete samostatne kreovať. Dizajn, logo, normy, manuály, maskot, to všetko je jednotné podľa CEV. Na všetko je schválený dizajn a ten musíte držať. Týka sa to aj segmentu reklamných partnerstiev, sponzorov, hoci vždy je všetko o dohode.

Aký je plán ceny lístkov?

Ticketing má veľkú moc. 24.januára je v Istanbule ďalší diel organizačného výboru a tam sa aj turnaj žrebuje. Češky na ME nepostúpili. Maďarky a Poľky sú spoluorganizátor. Cenu a predaj vstupeniek ovplyvnia nielen možní súperi, ale aj systém, spôsob predaja, počet zápasov v hracom dni.... Pracujeme na tom, po Turecku bude jasno. Aby bola hala v auguste plná, musia ľudia o šampionáte vedieť, žiť s ním. V máji ale máme na Slovensku MS v hokeji, s promo kampaňou musíme vyjsť dobre termínovo, aby sa nám nebili. Šampionát je v druhej polovici augusta, od júna by sme chceli naplno mobilizovať slovenskú volejbalovú rodinu, aby prišla do Bratislavy a bola pri tom. Cena vstupenky? Dajte nám ešte týždeň - dva, ale určite bude dostupná pre všetkých, jedna z alternatív je napríklad 20 Eur - denný balíček, teda vstup na všetky zápasy hracieho dňa.

Prezident SVF na konferencii prehlásil, že na organizáciu ME z rozpočtu SVF nepôjde ani Euro. Zvládnete to? Česi sa napr. organizácie vzdali a doputovala k nám. Sú určite v rámci Európy aj akcie, ktoré nedopadli finančne dobre. Má to zaiste aj plno rizík. Neplánovaných. Napríklad Liga majstrov v Lodži zakolísala po páde lietadla s ich prezidentom. Akcia sa musela zrušiť a hralo sa o týždeň neskôr. Divákov z Moskvy, Trenta a Bledu to ovplyvnilo.

Myslím si, že sa to dá zvládnuť, hoci ide o finančné náročné podujatie. Komunikujeme s partnermi, ktorí majú záujem podieľať sa i odprezentovať na tomto podujatí. Finalizujeme partnerské zmluvy.
Otázka príjmov je aj ticketing a merchandise. Veľa ovplyvnia súperi v skupine a ich fanúšikovia, výsledky našich reprezentantiek. Pred štadiónom plánujeme fan zónu, aby sa žilo volejbalom celý deň, aby sa ľudia zabavili, nakúpili si dresy, šále, ponúkneme sprievodné akcie. Verím, že takto ich do Bratislavy dokážame prilákať čo najviac.

V Nemecku v posledných rokoch dochádza k sympatickému úkazu. Na ligu príde "normálny" počet divákov, na finále pohára príde 10 a viac tisíc ľudí. V Čechách je podobná akcia takisto dosť populárna. Druhý rok po sebe bude SVF organizovať finále SP aj na Slovensku. Finále bude t.r. v Humennom.

Sledujeme tento vývoj. Doteraz bol pohár povinnou jazdou. Je čas zaktraktívniť ho, poňať ho ako záležitosť imidžovú. Vlani sa turnaj v Prievidzi vydaril, slušná športová úroveň, dobrá divácka atmosféra, fajn zázemie. Teraz má finále iný formát. To je zlé. Systém sa musí štandardizovať. Základná stavba sa nemôže stále meniť, piliere musia byť jednotné a na nich stavať. Iba tak sa dá toto podujatie spopularizovať a lepšie promovať. Snom každého finále je veľa divákov. Nemáme ale adekvátne haly. Viac ako 2 000 divákov je problém. Hant aréna v Bratislave nám teraz nevyšla, skúsime to na východe - Humennom, čo na druhej strane pre popularizáciu volejbalu po celom Slovensku nie je zlý moment. Ak bude mať Slovenský pohár systém, bude záujem, možno raz skúsime zaplniť zimák v Bratislave. Nedá sa všetko hneď. Imidžu finále SP samozrejme pomohli vypísané prémie, ktoré doteraz neboli. Urobí to pnutie, väčšiu motiváciu, bude to bublať a to potrebujeme.

Otázka na záver. Hypotetická. Čo by sa bolo bývalo stalo, ak by Martin Kraščenič nebol voľby pred rokom vyhral.

Aktivity našej firmy začali oveľa skôr pred konferenciou. Marketingové dohody už boli dávno na stole, keď sa Martin rozhodol uchádzať o post prezidenta. Ak by nebol vyhral, iste by sme si s iným prezidentom sadli a rozprávali by sme sa. Ponúkli sme program ako volejbal spopularizovať a pomôcť mu. Som preto rád, že ho realizujeme práve s Martinom Kraščeničom, ktorý marketingu rozumie a má ho ako jednu z priorít svojho programu.