Matchpoint ROZHOVORY O VOLEJBALE S Romanom Holienčíkom - členom novej SR SVF

S Romanom Holienčíkom - členom novej SR SVF

4.1.2018 - Pred mesiacom, dva dni po volebnej konferencii, sme v Žiline podebatovali s novým členom Správnej rady SVF, Ing. Romanom Holienčíkom. Vzhľadom k tomu, že po pár dňoch odlietal za slnkom a chcel rozhovor autorizovať, nastala časová medzera, ktorá niektoré pasáže jemne mení.

Kto je Roman Holienčík?
Známejší som zrejme viac cez komunitu plážového volejbalu. S volejbalom som začínal v Žiline, neskôr v Dubovej, Interi Bratislava. Beach sport club Žilina, kde som promotérom, zorganizoval najviac beachových akcií, hlavne mládežníckych. Pravidelne organizujeme Majstrovstvá Slovenska.HoliencikPracovne som etablovaný v automobilovom priemysle, marketing a predaj. Posledných dvanásť rokov som riadil marketing najväčšej automobilovej značky na Slovensku – automobilku Škoda. Riešil som aj aktivity najväčších športových podujatí, kde je Škoda partnerom. MS v ľadovom hokeji, Tour de France, Vuelta. Mojim zrejme najväčším úspechom v oblasti marketingu bol event MS v hokeji na Slovensku. Bol to dvaapolročný projekt, ktorý vyvrcholil dvojtýždňovým podujatím.

Vy ste sa v lete hlásili na pozíciu prezidenta SVF a potom ste kandidatúru stiahli.
Pôvodne som sa prihlásil na prezidenta a na člena Správnej rady SVF pre beach a aj na pozície marketingu a vrcholového volejbalu. Vtedy som ešte neriešil, kto na čo bude kandidovať. Chcel som sa skrátka podieľať na ďalšom vývoji slovenského volejbalu. Nikto ma nevyzýval, aby som sa vzdal, nik so mnou o tom nehovoril, žiadne tlaky neboli. Nakoniec som sa rozhodol pre pozíciu marketingu, ktorá sa mi zdala najviac nestranná. V tejto oblasti sa cítim byť odborne najzdatnejší.

 

Spokojný?
Áno. Na pozíciu v beach volejbale som šiel viac srdcom a na túto asi viac rozumom a skúsenosťami. Som spokojný, ako to dopadlo.

Čo hovoríte na zmenu? Nemyslím tým zmenu prezidenta, ale skôr to, že máme vo volejbale konečne po dvanástich rokoch demokratický systém riadenia, že máme konečne delegátmi konferencie volenú správnu radu, spoluzodpovedáme za vývoj a smerovanie. Bude to síce pre nového prezidenta ťažké, ale musí mať tendenciu sa dohodnúť. Autokracia skončila.
Správna rada (SR) je rôznorodá, poznám z nej povedzme tri štvrtiny, osobne si myslím, že sa do nej dostali pomerne fundovaní ľudia, ktorí vedia pomôcť, ktorí dokážu zamakať a budú schopní spájať. Slovenský volejbal sa potrebuje posunúť, ale v niektorých oblastiach je oveľa ďaľej ako iné športy. Treba si vyhrnúť rukávy, nastaviť isté procesy, napr. v internej oblasti federácie, hlavne zlepšiť komunikáciu smerom navonok. S klubmi, zahraničím a štátnou správou. Ukázať navonok, že SR je jeden tím.

Otázka bola iná. Čo hovoríte na zmenu. Zásadnú zmenu.
Určite je to dobré pre volejbal. Zákon o športe mal toto na mysli. Legislatívci mali motív, aby sa do riadenia športu dostali odborníci z celého spektra. Určite to prospeje a veci sa môžu zlepšiť.

Ste jeden z tých, ktorí hovoria, že je dôležité sa spájať. Počúvame, že sú tu žabomyšie vojny, búrky v pohári vody, volejbal je rozdelený. Ja to vôbec tak nevnímam. Prečo to hovoríte?
Poviem pravdu, že v biznise sa točím okolo marketingu a v plážovom volejbale dvadsať rokov pri športe. Na konferencii som hovoril s jedným pánom, ktorý vedie ženský extraligový klub a priblížil mi pomery. Mám dojem, že to nie je cesta a že sa musíme zjednocovať. Zlepšovať komunikáciu a potom toho dokážeme spolu viac. Cieľom hráčov by malo byť reprezentovať na olympiáde. Vo vrcholovom športe samozrejme. Ak sa to má dosiahnuť, tak musia byť medzi klubmi dobré vzťahy.

V jednom šíku ide ruka v ruke chuť a tendencia vyhrávať a v druhom upravovať vzťahy. Aby sa volejbal posúval, aby chcelo a mohlo najvyššiu súťaž vyhrať viac ako polovica tímov, je nutná rivalita, a v nej je predsa úplne normálne na celom svete, že nejaká sociálna otázka spolužitia v mieri odíde úplne nabok. Šport je vojna a keďže nastupuje BVK Bratislava a chce zosadiť z trónu Sláviu, tak sú úhlavní nepriatelia. Je to predsa na prospech veci. Len sa musí zachovať bazálna slušnosť a kolegialita. Nebudú sa strieľať, kradnúť si autá, vyškrabávať si oči. Potom to je pre šport len a len dobré. Ak bude jednota, posun nenastane.
Nehovorím o jednote. Športová a zdravá rivalita je prospešná. Osobne som videl, ako si po zápase v hokeji sadnú tréneri a celé realizačné tímy dvoch odvekých rivalov za jeden stôl vo VIP-ke. Nie je ale možné, aby sa nám rodičia po zápase mladších žiačok pobili. Toto treba exemplárne z volejbalu vylúčiť. Bol som svedkom. Hovorím o tom, že ak chceme posunúť slovenský volejbal strategicky, tak si musíme sadnúť za jeden stôl a povedať si, čo ideme robiť. Všetci budeme profitovať.

Zareagujem. To, že sa niekde rodičia pobijú na zápase mladších žiačok je sociálna záležitosť. Sú to idioti, nech už bol dôvod akýkoľvek. Túto tému som pripravenú nemal, len reagujem na slová, že je nutné sa spájať. Pokus o jednotu. Ja tie pojmy bratstvo, rovnosť, jednota nemusím. Boli ste svedkom, že som na konferencii vystúpil s úprimnou snahou doladiť stanovy nejakým zmenami, v prospech veci. Ak by delegáti zmeny neodsúhlasili, je to ok. Ale váčšina ich ani nepustila do programu. Motív proti bol len jeden, ísť čo najskôr domov. S takými sa mám spájať v prospech progresu?
Skúsim to teda takto. Poďme priniesť do slovenského volejbalu viac tímového ducha. Skúsme sa nediferencovať. Prešiel by som k problematike hala versus beach. V SR SVF má plážový volejbal silnejšiu pozíciu ako mal. Nemali by sme sa v tomto smere rozdeľovať, ale mali by sme vnímať, že sme jediný šport, ktorý má dve šance dostať sa na olympiádu.

Ja nevidím žiadne proti. V Čechách museli svojho času navážno riešiť, či bude hráč v reprezentácii hrať halu, alebo beach. Ale riešili to odborne. A slobodne v smere hráčového rozhodnutia. My v klube budeme vždy podporovať plážový volejbal aj u tých najlepších halových hráčov, ak to bude na ich prospech, na prospech klubu a hlavne, ak nebudú beach riešiť diletanti. Špičkový beach sa spolu s halou dnes už asi robiť nedá, ale hale piesok neublíži. Som o tom presvedčený, ak tak iba dočasne a to sa dá vydržať. Straty obetujeme, lebo plusy to vrátia.
Myslíte si, že takto zmýšľa každý tréner na Slovensku?

To neviem, ale chcem povedať, že to nemôže žiaden orgán SVF regulovať.
Vravím o tom, že práve ostatní tréneri, hlavne mladí, ktorí začínajú a nemajú toľko skúseností, nemusia objavovať, že beach je ponuka. Takto to vníma málo ľudí.

Naozaj je mi zaťažko zveriť našich najlepších mladých hráčov do rúk súčasných trénerov v beachvolejbale. Musíte zlepšiť osvetu a vzdelávanie.
Ja sa budem v novej SR SVF starať primárne o marketing. Súhlasím, že sa musíme v oblasti plážového volejbalu výrazne zlepšiť v budovaní systému. Táto odnož volejbalu sa vo svete riadne vyvinula. Máme v našich radoch trénera, Slováka, ktorý je určite v top päťke beachových trénerov na svete, tak musíme zlepšiť podmienky, organizáciu a systém, aby mohol robiť aj doma. Rovnako to musí byť urobené aj pre hráčov. Naša popredná dvojica žien sa nedostala na olympiádu a je to veľká škoda. Boli by príkladom, vzorom pre mládež, nevyužitá šanca.

Lebo to bolo komplexne diletantsky riadené.
Bratia Lacigovci sa nerozprávali bežne, a boli majstri Európy. V tomto športe sú spory bežné, ale naozaj mal niekto spor riešiť a povedať slečny pozor, toto sa už nikdy pre vás nezopakuje. Nechcem sa však vracať do minulosti a nerád by som bol, aby sa môj vstup do marketingu vnímal iba cez beach. Ja mám volejbal rád a je to produkt komplexný. Treba však zastaviť zastaralé myslenie indoor vs. beach.

Čo chcete v marketingu za štyri roky dosiahnuť?
SVF som trošku skenoval. Konferencia bola dobrá, je medzi nami určite veľa kvalitných ľudí, ktorí ovládajú svoju prácu, mnohé sú dobre začaté veci, je slušná digitalizácia volejbalu. Uchopiť produkt volejbal, musí byť lepšie obchodovateľný, hlavne musíme získať stabilných partnerov z komerčnej sféry. V minulosti som bol tvorcom tímu Veroniky Zuzuľovej a funguje dodnes. Partnerom musíme priniesť nadhodnotu a budovať s nimi dlhodobý vzťah.

Je obchodovateľný produkt volejbal?
Na 100%. Určite nie v dimenzii futbalu a hokeja. Ale predávať sa dá.

Prečo ste to doteraz nerobili?
Lebo som robil trinásť hodín denne.

Pošas tejto doby kvaplo niečo z vašich kontaktov v prospech SVF?
To som nesmel. Bol by to konflikt záujmov. Firma má presne stanovené sféry reklamy a volejbal medzi nimi nie je. Hokej, cyklistika a motošport. Zuzuľovú sme v kampani prezentovali ako tvár. Nie ako zjazdovú lyžiarku. Sú vo svete firmy, ktoré majú v portfóliu volejbal. S tým treba narábať. V komerčnej firme sú peniaze do sponzoringu veľmi prísne kontrolované. Tvrdšie, ako štátne zdroje. Zdokladovať, ztransparentniť všeko. Musíme byť k partnerom otvorení, čistí, preto som spočiatku hovoril o nutnosti zlepšiť komunikáciu, tímovú komunikáciu za celý volejbal. Problematické spory vo vnútri lyžiarskej federácie samotnému športu určite nepomohli. Ak si chceme na ti komerčné peniaze siahnuť, musíme všetci vystupovať navonok inak. Oni sú kvázi rozdelené, ide o to, kto ich ako dokáže z ktorej strany inam presunúť.

Budete presadzovať v SR nejaký systém provízií?
Ja sa volejbalom živiť určite neplánujem, mám aj iné aktivity, ktoré ma zabezpečia. Samozrejme systém musí byť nastavený, lebo ak nie je, tak je anarchia. Ak je niekto schopný do volejbalu pritiahnuť sponzora, mal by byť odmenený. Je to tak všade vo svete, ale podstatné je, aby to bolo transparentné. Nech to všetci vidia a vedia.

Vidíte do zákulisia zmluvy s Fresh média, ktorá bola podpísaná ešte pre konferenciou? Budete raziť riešenie s jednou agentúrou?
Absolútne nič o tej zmluve neviem. (pozn.www: medzičasom už bolo prvé zasadnutie SR a už o nej vie). Otázka je veľmi ťažká. Poznám osobne šéfstvo jednej z najväčších sportpromo agentúr na svete. Robili sme spoločne MS v hokeji, viem, ako tá agentúra v zásade funguje. Mať exluzívne práva môže, ale nemusí byť výhodou. Je to značne zaväzujúce. Pre mňa, na poskytnutie exkluzívnych práv, je dôležité poznať výkonnosť a výsledky tej firmy v minulosti. Potom je to záruka, že nám tie peniaze každý rok do domu prinesie. Pokiaľ by sme si neboli istí, tak by som to vnímal ako omyl. Predpokladám, že minulé vedenie si tieto veci preverilo. Ja však neviem, či je tá zmluva exkluzívna. Je dôležité za peniazmi vidieť partnera. Je jedno, z akej sféry. Oni chcú tlačiť svoju značku a my produkt.

Štátna dotácia by mala byť opäť vyššia, vzhľadom k tomu, že TIPOS musí zo zákona navýšiť objemy prostriedkov do športu. Bude to možno okolo 1,8 milióna Eur. Aký rozpočet by ste chceli pre volejbal za štyri roky dosiahnuť? Samozrejme za predpokladu stabilnej výkonnosti reprezentačných družstiev.
Veľmi ťažká otázka. Neviem presne vyhodnotiť schému štátnych peňazí, ak príde viac, samozrejme budeme maximálne spokojní. Do marketingu musíme investovať, aby sa nám viac vrátilo. Som zástanca toho, keď klient stojí pred predajňou, partner chce s nami robiť. Ak budeme komerčné peniaze počítať v stovkách tisícov, tak to bude výborné. Som presvedčený, že marketing musí dosiahnuť aj profesné posilnenie na federácii. Účelne. Musí prísť niekto pracovať na plný úväzok.
Hokejovú stránku navštívi milión návštevníkov mesačne, to je komerčne využiteľné. Volejbalová komunita vôbec nie je malá. Plážový volejbal je rozšírený vo verejnosti značne. Treba celú tú komunitu podchytiť. Ak sa nám tom podarí, budeme schopní marketing budovať dlhodobo. Ako zaoceánská loď, keď ju už rozbehnete, veľmi ťažko sa brzdí.